رسانه، آگهی و آگاهی

اطلاع رسانی و تبلیغات اولویت هر رسانه

رسانه، آگهی و آگاهی

اطلاع رسانی و تبلیغات اولویت هر رسانه

رسانه، آگهی و آگاهی

برای ارائه تبلیغات مطلوب و فراگیر لازم است تا رسانه ها مقوله پراهمیت اطلاع رسانی را در صدر اولویت های خود قرارداده و صرفا جنبه مصرفی بودن تبلیغ را در نظر نگرفته بلکه با هر تبلیغ اطلاعاتی ارزشمند را در اختیار استفاده کنندگان یا کاربران قراردهند.
این اطلاعات می تواند درخصوص کالا یا خدمت مورد ارائه، نحوه عملکرد و استفاده از آن، کالاهای مشابه و ... بوده و همزمان اطلاعاتی در زمینه های مختلف به کاربر ارائه دهد.

تبلیغات
فروشگاه خرید از این وبلاگ http://zarsive.4kia.ir
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
جملات انگیزشی
آخرین نظرات

هر آنچه در مورد روابط عمومی باید بدانید

امیر بیات | سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲ ب.ظ


ا- اخلاق به چه معناست و چهار حوزه مرتبط با اخلاق را بنویسید؟

1- مجموعه پندها، اندرزها و باورهای اخلاقی یک جامعه یا شخص: به این معنا کتاب نهج البلاغه به خصوص قسمت کلمات قصار آن کتاب اخلاقی است.

2- به معنای سنت های جاری و متداول جامعه : به این معنا اخلاق اسلامی، مسیحی ، اخلاق زرتشتی ، اخلاق بودایی و..

3- به معنای تحقیق علمی در چند و چون فضایل و رذایل اخلاقی و همچنین عواطف انسانی است.

 این علم همان علم اخلاق یا ( morality ) است. بحث در اینکه عواطف انسانی چگونه بروز می یابد و چگونه رنگ می بازد و منشا آن چیست و بحث در باید و نبایدهای اخلاقی است.

 4- فلسفه اخلاق: پرسش از اصول و ماهیت اخلاق و تمام مفاهیم مندرج در آن.

در این معنای سوم اخلاق با تمام علوم رابطه پیدا می کند، از جمله روانشناسی ، جامعه شناسی ، علوم پزشکی ، زیست شناسی و سیاست و ....(این شاخه با اخلاق حرفه ای رابطه دارد)

 

2- اخلاق در روابط عمومی به چه معناست؟ پنج نوع رابطه را که در اخلاق حرفه ای روابط عمومی مطرح می شود بنویسید؟

اخلاق روابط عمومی نقطه تلاقی علم اخلاق و عمل روابط عمومی است.با توجه به ویژگیهایی که در خصوص ماهیت اخلاق وجود دارد، اخلاق روابط عمومی نیز امری درونی و مرتبط با ارزشها و هنجارهاست و با این مفهوم مجموعه قواعد و اصول اخلاقی باید توسط ارتباط گر و سازمان ارتباطی رعایت شود. از این نوع اخلاق روابط عمومی اگرچه تابع اصول کلی و قواعد جهانشمول است اما به علت ریشه گرفتن آن از مجموعه ارزشهای بطن جامعه می تواند از جامعه و فرهنگی دیگر متفاوت و متغیر باشد. البته حفظ اهمیت اصول و تئوری اخلاقی در روابط عمومی نشان می دهد که اگر تنها هدف توصیف اخلاق واقعی در میان دست اندرکاران باشد نتیجه کار به دست آوردن حداقل اخلاقیات است. روابط عمومی یکی از حرفه هایی است که به علت اهمیت و نقش آن در عرصه های ملی و بین المللی دارای ضوابط اخلاقی با قدمت تاریخی چندین دهه می باشد .

 

3- انجمن بین المللی اخلاق چه سالی را به عنوان اخلاق نامگذاری کرد و منظور این انجمن از این نامگذاری چه بود؟

در عرصه ملی می توان به کشور انگلستان اشاره کرد که در سال 1923 مقررات حاکم بر publicity در امریکا آیین نامه حرفه ای در رابطه با روابط عمومی تدوین گردید. در عرصه بین الملل در سال 1961 انجمن بین الملل روابط عمومی( ایپرا) با الهام از اعلامیه جهانی حقوق بشر به پنج اصل پایه و آنرا به عنوان اصول اخلاق حرفه ای روابط عمومی مورد تایید قرار داد.بعدها با تغییرات جزیی در سالهای بعد از جمله در کنفرانس تهران این مقررات ناظر به فعالیتهای شاغلان حرفه روابط عمومی است.

به منظور تقویت رعایت موازین اخلاقی در روابط عمومی و اخلاق در ارتباطات اجتماعی 2007 از سوی انجمن بین المللی روابط عمومی به عنوان سال اخلاق نامگذاری شد که در اجلاس جهانی روابط عمومی همه ساله بر آن تاکید خواهد شد. در اجلاس استانبول رعایت اخلاق از مظهر اعتمادسازی تاکید شده بود. از اینرو در سال 2007 از سوی این انجمن سال اخلاق نامگذاری شد. در اجلاس سال 2007 تاکید شد روابط عمومی حکومت بر قلبها و به دست آوردن دلها یا همان مردم داری است که امروزه با مشتری مداری به کار می رود.

روابط عمومی برقراری نوعی توازن بین منافع عمومی و خصوصی است و این در حالی است که منافع سازمان همان منافع مردم است.

 
4- مهمترین هدف اخلاقی واحد روابط عمومی را بنوسید؟

مشاهدات نشان می دهد که شاغلان روابط عمومی در بخشهای دولتی ، عمومی و خصوصی اغلب در کسب یا انتشار اطلاعات با دشواریهای اخلاقی روبرو هستند که به سرعت تصمیم گیری آنها تاثیرگذار است. به طور مثال رازداری و حفظ اسرار سازمان تا چه حد مجاز است. چه زمانی باید اطلاعات را منتشر کرد با شایعات چگونه باید برخورد کرد از آنجا که دروغ در هر شکل از نظر اخلاق مردود شمرده می شود، آیا در برخی شرایط می توان سکوت کرد؟ آیا در چارچوب منافع عمومی می توان اطلاعاتی را به رسانه ها داد.

پاسخ به این سوالات و صدها سوال دیگر وقتی ممکن است که اصول اخلاقی حاکم بر رفتار حرفه ای به صورتی شفاف راهنمای عملی باشد.مدیران و کارکنان روابط عمومی خود را شرافتمند(honorable) و بسیار موثر می دانند و خود را نسبت به مردم و مشتریان متعهد و مسئول می دانند. روابط عمومی با آگاهی از تاثیر و نفوذ پیامهای خود سعی دارند تا قدرت خود را با نوعی اخلاق عمومی تطبیق دهند و در ایفای این مسئولیت تحت تاثیر عواملی مثل الزامات قانونی، خط مشی و انتظارات مشتری معیارهای تنظیم شده در روابط عمومی و یا معیارهای داخلی سازمان، وزارتخانه یا خود کارکنان و ارزشهای فردی هستند که بر تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های روابط عمومی تاثیر می گذارند.هدف اخلاقی روابط عمومی ایجاد هماهنگی اجتماعی، ترویج درک متقابل و همزیستی میان جامعه و سازمان است. روابط عمومی مهمترین حلقه ارتباطی در فرایند ارتباطات می باشد که روابط را نزدیک و ابهامات را مرتفع می کند و ذینفعات سازمان را در جریان اطلاعات قرار می دهد.

 
5- شش خصوصیات مدیر روابط عمومی  را نام ببرید و دو مورد را به دلخواه توضیح دهید؟

مدیران روابط عمومی استعداد رهبری دارند، زیرا باید راهنما و راهبر مردم و موسسه  خود باشند. بطور کلی ویژگی های یک مدیر روابط عمومی موفق عبارتند از :

1- ارتباطات : مدیر روابط عمومی بعد از شناخت کافی از سازمان ، اهداف وکارکنان باید از دانش کافی در امر ارتباطات داشته باشد.مدیر روابط عمومی باید بتواند ارتباط خوب برقرار کرده و ارتباط را عمیقتر کند.

2- بیطرفی : مدیر روابط عمومی ضمن اینکه باید مانند سایر افراد سازمان به آن علاقه داشته باشد و به عنوان مجرای ارتباطی بین داخل و خارج سازمان ، باید اصل بیطرفی را حفظ کرده و برای شنیدن نقدها گوش شنوا داشته باشد .همانطوریکه برای بیان مسائل در درون سازمان زبان گویایی داشته باشد.

3- اقتدار : یک مدیر زمانی می تواند مسئولیت بزرگ روابط عمومی را به سرمنزل مقصود برساند که اقتدار لازم را بر پس یک چهره کاریزماتیک و در عین حال صادقانه داشته باشد و با برجای گذاری اثربخشی مطلوب سهم روابط عمومی را به درستی ایفا نماید.

4- ابتکار:چون ارتباط تابعی از آگاهی و اندیشه است.مدیری لایق است که برای هدایت سازمان به اهداف عالی،توسعه،رشد وایفای نقش حساس ارتباطات درون و برون سازمانی دارای خصلت ابتکار و نوآوری باشد.

5- صداقت و امانتداری :مدیر روابط عمومی از آنجاییکه به عنوان پل ارتباطی بایستی در جریان مسائل سازمان پرسنل و تفکرات مدیریتی قرار گیرد در نتیجه باید شخصی امین و صادق

6- مدیریت: مدیر روابط عمومی همچون سایر مدیران دیگر سازمان باید قواعد مدیریتی و به خصوص مدیریت کیفیت آشنا بوده و بتواند هم مدیر واحد خود باشد و هم به عنوان چشم ناظر سازمان خلا مدیریتی، مدیریت ارشد را بازگو نماید.

7- نظم و دقت : مدیر روابط عمومی باید تمام امور خود را با نظم پیش برده و دقیق مدیریت کند.

8- آگاهی : داشتن علم و دانش از سازمان ، وظایف و اهداف و رصد جریانات و اتفاقات درون سازمانی و طبقه بندی کردن و تصمیم گرفتن درباره آنها مهمترین ویژگی مدیر روابط عمومی است.

9- پشتکار : مدیر روابط عمومی باید پشتکار داشته باشد، چرا که مهمترین مسئولیت سازمان را بر دوش دارد .

 

6-  مواردی از مسئولیتها و اختیاراتی را که مدیر روابط عمومی نباید در اجرایشان کوتاهی کند، بیان کنید؟

1- تعیین شخص مناسب برای کار مورد نظر

2- هماهنگ ساختن قسمتهای مختلف کار

3- نگه داشتن روحیه کارکنان

4- رسیدگی به شکایات

5- انضباط کاری و حفظ آن

6- تهیه برنامه کار

7- اصلاح روش کار

8- همکاری با روسا

9- رسیدگی به اختلاف کارکنان

10- ارائه اطلاعات لازم به کارکنان

11- تعیین نوع و میزان محصول و خدمات

12- تربیت کارکنان

 

7- سه علت لازم برای تدوین اصول اخلاقی روابط عمومی را بنویسید؟

الف- ارائه راهنمای عملی برای کارگزاران روابط عمومی

ب- وجود میزان برای تطبیق انتظارات

ج- ایجاد امکان تمیزدادن بین حرفه روابط عمومی از سایر فعالیتها

 

8- احساس تعهد روابط عمومی در برابر اعتماد عمومی را به صورت کامل و دقیق بیان کنید؟

1- انطباق کامل اهداف با رفاه عمومی و منافع مشتریان و کارفرمایان

2- به کاربستن سه اصل دوستی ، صداقت ، شفافیت در تهیه مطالب و انتشار عمومی آنها در تمامی امور

3- حفظ اسناد مشتریان یا کارفرمایان حتی بعد از قطع رابطه

4- تلاش برای جلوگیری از تخلفاتی چون شایعه ، بیانیه اهانت آمیز ، پنهان کاری مشتریان و کارفرمایان و پخش هر گزارش که به منظور منفعت شغلی باشد.

5- حمایت از تلاشهای برنامه ریزی شده برای پیشبرد و اخلاق حرفه ای

 

9- طبق آیین نامه انجمن بین المللی روابط عمومی در سال 1965 عضو روابط عمومی باید در چند زمینه اخلاقی تلاش کند؟مواردی از آن را بنویسید.

1- کمک به فراهم ساختن شرایط اخلاقی و فرهنگی تا انسانها را قادر سازد به کمال برسند و از حقوق سلب ناپذیری که در اعلامیه جهانی حقوق بشر عنوان شده است بهره مند شوند.

2- فراهم آوردن الگو و کانال های ارتباطی از طریق ترویج آزادانه اطلاعات مهم که سبب شود هر عضو از هر جامعه ای احساس کند که او آگاه است.

3- به دلیل ارتباط میان حرفه ها و مردم کار یک عضو از روابط عمومی حتی به صورت خصوصی در چگونگی ارزیابی اخلاق حرفه و خود حرفه به عنوان یک کل تاثیر دارد.

4- به اصول و قوانین اخلاقی اعلامیه جهانی حقوق بشر در محدوده وظایف حرفه ای احترام بکذارد.

5- به ارزش انسان و حمایت از او توجه کرده و حقوق انسان را به رسمیت بشناسد.

6- فراهم آوردن زمینه های اخلاقی ، روانشناختی، ذهنی به منظور گفتگو به شیوه ای مناسب و به رسمیت شناختن حقوق همه گروهها برای بیان دیدگاه و نظرات آنها

7- نظارت دائمی  برخود و به نحو احسن تا اعتماد کسانی را که با آنها در ارتباط است، جلب کنند.

8- انجام کارها در همه شرایط و به نحوی که علاقه ها و انگیزه های همه گروهها (یعنی این که علاقه ها و انگیزه های سازمانی که در آن خدمت می کند و هم علاقه های جامعه های مورد نظر)  مشمول توجه شوند.

9- به انجام رساندن همه وظایف با صداقت و پرهیز از سخنانی که باعث ابهام و درک نادرست می شود.

 

10- چهار مورد از اقداماتی را که عضو روابط عمومی باید از آن اجتناب کند را بنویسید؟

1- کم اهمیت شمردن حقیقت نسبت به دیگر نیازها

2- انتشار اطلاعاتی که بر مبنای وقایع درست و اثبات پذیر نباشند

3- شرکت در هر اقدام مخاطره آمیز یا اقداماتی که غیراخلاقی و نادرست باشد و بتواند بر شان انسان خدشه وارد سازد

4- به کارگیری هر نوع روش ، تکنیک ،تلاش ،جریانه برای تحریک ناآگاهانه فردی که قادر به کنترل شرایط خود نیست.بر این اساس هر عضو روابط عمومی باید خواستار حقیقت و درستی و معیارهای پسندیده باشد و نباید به طور عمد اطلاعات نادرست و گمراه کننده ای به افراد ارائه دهد و این از ابتدا یی ترین اصول اخلاقی در روابط عمومی است.

5- توجه به ارزش انسان و حمایت از آن و به رسمیت شناختن حقوق انسانی

 

11- تصمیم گیری اخلاقی در روابط عمومی به چه معناست؟ و حرفه ای های روابط عمومی باید چه اولویت هایی را مدنظر قرار دهند؟

حرفه ای های روابط عمومی تقریبا هر روز با موقعیتهایی مواجهند که تصمیم گیری آنان را دشواری ساخته و آنها را به انتخاب های سخت وامی دارند همیشه نمی توان به سادگی انتخاب راههای مختلف به مشکل اخلاقی پاسخ مثبت یا منفی داد فرضیه های زیر را در نظر بگیرید شرکت شما مرحله دشواری از رکود اقتصادی را تجربه می کند روحیه کارمندان تضعیف شده و مدیریت شرکت نگران است که برخی از بهترین کارمندانش ممکن است به خاطر مسائل مالی شرکت را ترک کنند. از نظر شما کارمند روابط عمومی می خواهند اعلامیه ایی برای کارمندان فراهم کنید تا به آنها اطلاع دهید که زمان رکود به پایان رسیده است.

از طرفی شما می دانید که کار درستی نیست چه می کنید؟ یا اینکه از شما می خواهند درباره اقدامات غیرقانونی شرکت خود اطلاعیه خبری تهیه کنید ، از طرفی شما مشاوره حقوقی شرکت از شما می خواهد که به راحتی اقدامات غیرقانونی همه بخشهای شرکت را انکار کنید و شما نیز اطلاعاتی دارید که نشان می دهد بعضی فعالیتهای غیرقانونی ممکن است رخ داده باشد، چه می کنید؟

حرفه ایهای روابط عمومی که بر سر چنین دوراهی هایی قرار می گیرند باید ماهیت درخواستهای مشکل ساز را تشخیص داده و آنهایی را که باید در موقعیت خاص در اولویت قرار دهند ، برگزینند.

 

12- پنج اولویت در تصمیم گیری اخلاقی در روابط عمومی را نوشته و یک مورد را توضیح دهید؟

پنج دسته از این خدمات را که باید در اولویت قرار داد می توان چنین مشخص کرد:

خدمت به خود: حرفه ایهای روابط عمومی ابتدا باید خدمت به خود را در نظر قرار دهند آنها باید نظام ارزشی خاص خود را مشخص کنند و درباره هر یک از این ارزشها که مایلند در انجام تعهدات حرفه ایشان به کار برند ، تصمیم بگیرند. در این حالت سوال مهم این است که آیا ارزشهای فردی همواره باید به خاطر شرکت یا مشتری قربانی شوند.

خدمت به مشتری: بسیاری از خدمتگزاران معتقدند اولین تعهد حرفه ایی باید خدمت مشتری سازمان باشد. تصور کنید که این تعهد برای حرفه ایی روابط عمومی تا چه اندازه مشکل ساز است. اول اینکه آیا به عنوان حامی روابط عمومی نماینده سازمان خود هستید یا صرفا نماینده مشتری .

دوم اینکه آیا صرف قبول ارائه خدمت به عنوان نماینده مشتری ارتباط موثری برقرار می کند، که برای تامین خواسته های او به خدمات ویژه بخشی از روابط عمومی است، نیاز باشد.

خدمت به کارفرما: خدمت به کسی  که چک حقوقی شما را امضا می کند چیست؟ خدمت سازمانی نامناسب زمانی است که تصمیمات سختی در مورد بخشی از کارمندان گرفته شود.

یک مورد آن اختلاف نظرهای حرفه ایی در مورد نحوه عملکرد شرکت است.مورد دیگر چشم پوشی از فعالیتهایی است که سایرین را در معرض آسیب پذیری قرار دهد.شخص حرفه ایی که عمدا به خود اجازه می دهد با انجام اعمال زیان آور در خدمت به جامعه به تخلف بپردازد ، احتمالا سود بیشتری را از سازمان تابع (کارفرما) بدست خواهد آورد.

خدمت به حرفه: حرفه ایی روابط عمومی متعهد است از حرفه خود و همکارانی که با آنها در ارتباط است حمایت کند برخی می گویند اگر حرفه روابط عمومی به عنوان رشته ایی حرفه ای چیزی بیش از مهارت تکنیکی صرف است، کارمندان باید در قبال همکاران خود مسئول باشند.

خدمت به جامعه: به نظر می رسد خدمت به جامعه بخش کلیدی هر حرفه و در راس فهرست ارزشهای حرفه ای قرار دارد. به عنوان مثال بیانیه ای اولیه انجمن آئین نامه روابط عمومی امریکا معیارهای حرفه ایی بیان می دارد هر فردی باید زندگی حرفه ای اش را مطابق علائق جامعه پیش ببرد، با وجود این همانند بسیاری از رشته های دیگر دستورالعمل ویژه ای برای انجام چنین کاری موجود نیست.

 

13- دیدگاه اسلام به اخلاق و شرافت حرفه ای روابط عمومی چگونه است؟

دیدگاه اسلام به اخلاق روابط عمومی که در اصول، ارزش ها، فلسفه و ماهیت این دین الهی ریشه دارد، دیدگاهی عام، فراگیر شمرده می شودکه اگرچه منتسب به فرهنگی خاص به نام فرهنگ اسلامی است اما به دلیل فطری بودن این دین، دربرگیرنده تمامی اصول و فروع اخلاقی است که در زمینه روابط عمومی ها و شرافت حرفه مطرح شده است.

اخلاق روابط عمومی در اسلام :

اسلام به عنوان دین خاتم و منطبق با فطرت همه آدمیان، همه اصول اخلاقی یاد شده را مورد تاکید و تصریح قرار داده و آیات قرآن و احادیث و سیره رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) همگی مالامال از رهنمودهایی است که می تواند، اصول حرفه ای روابط عمومی اسلامی شمرده شود. درتبیین اخلاق حرفه ای روابط عمومی از دیدگاه اسلام بایستی به تفاوت ماهوی تعاریف ، کارکردها و اصول پذیرفته شده در علم روابط عمومی ها با مضامین و اصول اسلامی توجه کرد.

 

14- چهار نقش مهم روابط عمومی را در سازمان نام ببرید و دو نقش را به دلخواه توضیح دهید؟

1- نقش آینده نگری   2- نقش بحران ستیزی  3- نقش اعتبارسازی برای سازمان 4- نقش فرهنگ سازی

نقش بحران ستیزی : هر سازمانی در دوره فعالیت خود دچار بحران های مختلفی می شود که مدیریت بر بحرانهای سازمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در اینجا نقش روابط عمومی فراهم کردن زمینه برای به کارگیری همه ظرفیت ها و توانمندی های موجود سازمان برای حل بحران است.

نقش فرهنگ سازی : هدف فرهنگ سازی این است که احساس هویت را در اعضای سازمان تقویت کند. به طوری که در آنان نسبت به باورها و ارزش ها تعهد ایجاد کند. ارزش ها موجب تقویت و ثبات هر چه بیشتر سازمان می شوند و افراد تازه کار را به علت وجودی فعالیت و رویدادهای سازمان آشنا می کنند.

 

15- چهار زمینه را که روابط عمومی می تواند برای عملی ساختن فرهنگ سازی در آنها فعالیت کند، نام ببرید؟

1- ارزش آفرینی از طریق تضعیف ویژگی های نامطلوب و تقویت ارزش های فرهنگی مطلوب

2- ایجاد انسجام فرهنگی میان کارکنان به شکلی که همه دارای یک فرهنگ مشترک

3- ایجاد هویت فرهنگی در سازمان به شکلی که همه کارکنان به عضویت در سازمان افتخار کنند.

4- نهادینه کردن فرهنگ سازمان از طریق اجرای درست سیاستها و برنامه های سازمان

 

16- چرا را روابط عمومی را وجدان اخلاقی سازمان می نامند؟

برخی از روابط عمومی ها را به عنوان وجدان اجتماعی سازمان ها یاد می کنند این نقش واقعی روابط عمومی

است و اعضای آن موظفند ضمن کمک به مشتریان سازمان ها، از روابط مثبت میان گروه ها یا افرادی که درتوانمند ساختن سازمان ها برای انجام موفق کارها موثرند حمایت می کنند.

 

17- مدیران روابط عمومی برای کسب اعتبار بیشتر با وظایف سه گانه ای مواجهند. این سه وظیفه را توضیح دهید.

متخصصین روابط عمومی برای بهبود اعتبار خود با وظیفه ای سه گانه مواجهند آنها باید موقعیت خود را هم در بین عامه و هم در بین سازمان هایی که ایجاد کرده اند بهبود بخشند و نیز مسئولیت اجتماعی خود را در قبال مشتریان سازمان گسترش دهند.

روابط میان سازمان ها و جامعه مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی را مشخص و مدیران سازمان ها را متعهد میسازد تا به تصمیم گیری درباره روابطی که بر همه مردم تأثیر گذار است، توجه کنند. همانطور که پروفسور اندرواستاپسکی خاطر نشان می کند:"یک سازمان نمی تواند صرفاً با انجام اعمال خیرخواهانه ظاهری به تعهدات اخلاقی اش عمل کند در عوض باید هر ضرری را که می تواند بر جامعه وارد سازد به موقع تشخیص داده و برای رفع آن اقدام نماید". این وظایف سه گانه عبارتند از: قدرت، نفوذ و مسئولیت پذیری حرفه ای.

 

18-مک الریث معتقد است «عامه آگاه بهترین پناهگاه جامعه در برابر بحران های اجتماعی است» وظیفه روابط عمومی را در تحقق این اهداف تبیین نمایید.

وجدان اجتماعی نقش واقعی روابط عمومی است و اعضای روابط عمومی ها موظفند ضمن کمک به مشتریان سازمان ها از روابط مثبت میان گروه ها یا افرادی که در توانمند ساختن سازمان ها برای انجام موفق کارها موثرند حمایت کنند. کارمندان امروزی روابط عمومی به عنوان مشاوران ارشد مدیران عالی رتبه در بخشهایی که به آنها اجازه شرکت در فرایند تصمیم گیری داده می شود به نحو موثری عمل می کنند. با تاکید بر این امر که  هر شرکت خود باید شایسته اعتبار بوده و آن را حفظ کند کارمندان روابط عمومی به مشتریان خود توصیه می کنند تا برای رسیدن به اهداف خود به جای اینکه تلاش نمایند بر محیط غلبه کنند، خود را با شرایط و انتظارات جدید وفق دهند حال آنکه با تامین خواسته های فردی، علایق جامعه نیز برآورده شود بیانگر عملکرد مطلوب روابط عمومی خواهد بود.

به گفته پروفسور مک الریث عامه آگاه بهترین پناهگاه جامعه در برابر بحران های اجتماعی است وی شجاعانه به مدیران سازمان های گوناگون نشان می داد که چگونه با رساندن اطلاعات صحیح به مردم میتواند از حمایت جامعه برخوردار شود او در جامعه آزاد ارزش بسیاری برای افراد آگاه قائل می شد.

 

19- شرافت حرفه ای روابط عمومی را بیان کنید و دو آیه از قرآن را در این زمینه بنویسید؟

شرافت حرفه ای :خبرنگار و رسانه و شاغلین در روابط عمومی از آنجا که امانتدار جامعه در کسب، حفظ و انعکاس اطلاعات و اخبار هستند بایستی در راه امانتداری از هیچ چیز دریغ نکنند.

الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا : همان کسانى که پیامهاى خدا را ابلاغ مى‏کنند و از او مى‏ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند و خدا براى حسابرسى کفایت مى‏کند.

 

20- معیارهای حرفه ای برای کار در روابط عمومی از نظر انجمن روابط عمومی آمریکا را بنویسید.

1- اهداف کاملاً منطبق با رفاه عمومی و منافع مشتریان یا کارفرمایان باشد.

2- درستی، صداقت  و سلیقه مناسب را در تهیه وتنظیم مطالب و انتشار عمومی آنها در تمام امور به عنوان یک کارمند، کارشناس یا متخصص  روابط عمومی را باید به کار بست.

 3- از معیارهای حرفه ایی که به طور همزمان از ارائه خدمات به همکاران مگر با رضایت کامل تمام افراد ذیربط جلوگیری می کند پیروی کنیم اسرار مشتری یا کارفرما را حتی پس از قطع رابطه وی با موسسه و تا مدتی که منافعش ایجاد کند حفظ کنیم و به حقی که برای بهره مندی و پیشبرد علایق شخصیمان داریم توجه کاملی داشته باشیم. ضمن اینکه صداقت حرفه ایی را همانند کار اصلی حرفه ای حفظ کنیم.

4- با همکاران خود در زمینه جلوگیری از تخلفاتی مانند پخش شایعات و بیانیه های اهانت آمیز، پنهان کاری از مشتریان و کارفرمایان و پخش هر گزارش دیگری که به منظور منفعت شغلی یا سود ناشی از رقابت صورت می گیرد همکاری  کنیم.

5-  از تلاشهای برنامه ریزی شده برای پیشبرد اخلاق حرفه ای و مهارت تکنیکی این حرفه آموزش و تعلیم و تربیت شایسه کارمندان روابط عمومی حمایت کنیم.

 

21-  نقش حرفه ای های روابط عمومی در اجرای الگوی یک سویه و نامتقارن و دو سویه و متقارن را با یکدیگر مقایسه کنید.

در الگوی ارتباطی نامتقارن و یکسویه در برخورد با مسائل علوم اجتماعی به سوی جمع آوری اطلاعات در مورد راهکارهایی سوق می یابند که تاثیر بیشتری بر رفتار جامعه، یعنی الگوی دو سویه و متقارن داشته باشد. در مقایسه  با این الگو در الگوی دو سویه  و متقارن کارمندان روابط عمومی نقش واسطه ایی را ایفا می کنند که تفاهم را میان سازمان و اعضایشان ترویج می دهند. الگوی دو سویه و متقارن شامل این ایده می شود که سازمان و افرادش هر دو ممکن است به منظور حفظ روابط حسنه تغییر یابند.در مقایسه الگوی یک سویه و نامتقارن با الگوی دو سویه ومتقارن کارمندان روابط عمومی نقش واسه ای را ایفا می کنند که تفاهم رامیان سازمان و اعضایش ترویج می دهند الگوی دو سویه و متقارن شامل این ایده می شود که سازمان و افرادش هر دو ممکن است به منظور حفظ روابط حسنه تغییر یابند. طبق نظر پروفسور جیمز گرونیک الگوی دو سویه متقارن ممکن است تنها الگوی اخلاقی فعالیت در روابط عمومی باشد. به رغم نیات خوب کارمندان، برای روابط عمومی ها اگر غیر ممکن نباشد تقریباً دشوار است به گونه ای عمل کنند که از نظر  اخلاقی و اجتماعی مسئول الگوی نامتقارنی باشند که تلاش می کند بدون ایجاد تغییر در رفتار سازمانی، رفتار جامعه را تغییر دهد .گرونیک توضیح می دهد که الگوی دو سویه و متقارن مشکل نیست گرایی اخلاقی را نیز برطرف می سازد زیرای این الگوی  اخلاق حرفه ای را بیشتر به عنوان یک فرآیند در روابط عمومی معرفی می کند تا به عنوان پیامدی از آن . روابط عمومی متقارن درباره موضوعاتی که مردم نسبت به آنها دارای ارزش های متقاوت هستند و در نتیجه بر اساس آنها به نتایج متفاوتی نیز دست می یابند بحثی آزاد در قالب گفتگو، مباحثه و سخنرانی فراهم می کند. تا زمانی که گفتگو طبق قوانین اخلاقی بنا شده باشد نتیجه آن نیز اخلاقی خواهد بود هر چند که هیچ فردی، معمولاً سیستم ارزشی رقیبش را کاملاً مناسب نمی داند.

 

22- ارزش های اخلاقی از نظر جوزف سان را نام ببرید. تاکید وی بیشتر بر کدام اصل اخلاقی است؟

این ارزش ها عبارتند از: درستکاری، صداقت، وفای به عهد، پایبندی، انصاف، توجه به دیگران، احترام به دیگران، شهروندی مسئولیت پذیر بودن، امتیاز طلبی و مسئولیت پذیری. به نظر جوزف سان، این ارزش های مهم اصل تفکیک موضوعات اخلاقی را فراهم کرده و آغاز گر فرایند تصمیم گیری هستند. اگر چه ترتیب درجه و اولویت بندی این ارزش ها دشوار است ولی فرد ممکن است با تاکید بر تعهد به صداقت که ارزش های مهم دیگر را نیز  در بر دارد، فرایند تصمیم گیری را آسانتر سازد. صداقت عبارت است ازبرخورداری از اصول اخلاقی سالم. این کلمه مفوم درستکاری و انصاف که به عنوان دو عامل مهم در تصمیم گیری اخلاقی شناخته شده اند را نیز در خود جای داده است.

 

23-  انتقادات وارده بر آیین نامه انجمن روابط عمومی آمریکا را شرح دهید.

مشکل مهم آیین نامه انجمن روابط عمومی آمریکا، اندکی به مضمون و تا حد بسیاری به تأثیر آن مربوط می شود اگر چه این آیین نامه بیش از هر قانون دیگری در رشته ارتباطات در مورد حرفه ای های روابط عمومی به کار می رود، ولی تنها برای اعضای انجمن روابط عمومی آمریکا قابل اجراست که فقط ده درصد یا حتی کمتر، حرفه ای های فعال روابط عمومی را تشکیل می دهند. این بدین معناست که اکثریت کارمندان با معیارهای رسمی رفتار حرفه ای آشنایی ندارند. ظاهراً چنانچه قرار باشد رفتار اخلاقی روابط عمومی اصلاح شود برای تغییر این وضعیت به کار قابل توجهی نیاز است.

 

24- اخلاق حرفه ای را تعریف کنید.

سازمان ها اخلاق حرفه ایی را به معنای ارزش های فردی و اجتماعی می دانند که اخلاقاً مورد قبول و مظهر تعهدی در تقویت آن ارزش ها هستند. به عباارت دیگر اخلاق حرفه ایی به سادگی عبارت است از فراتر رفتن از نیت انجام کارهای درست و در واقع ، کاربرد آن در زندگی روزمره.

 

25- فرایند تصمیم گیری اخلاقی در مواجهه با مشکلات سازمانی را از نظر فرانک ناوران بررسی نمایید ؟

فرانک ناوران برای فرآیند تصمیم گیری اخلاقی شش مرحله ای را ارائه  داده که عکس العمل طبیعی مردم را به هنگام رویارویی با معضل اخلاقی نشان می دهد. این فرآیند شامل مراحل زیر است :

1 - مشکل را تعریف کنید.

2 - راه حل های انتخابی موجود را مشخص کنید

3 - راه حل های انتخابی مشخص شده را ارزیابی کنید

4 - تصمیم بگیرید

5 - تصمیم را اجرا کنید

6 - تصمیم را ارزیابی کنید

بخش اخلاقی این فرآیند نیازمند این است که تصمیم گیرندگان، مشکلات اخلاقی و راه حل های آن را در مرحله 1 و 3  و 6 با کاربرد مجموعه ای از (فیلترها) با نام (plus) تفکیک کنند این فیلترها عبارتند از:

p= خط مشی: آیا تصمیم با سیاست و خط مشی های سازمان مطابقت دارد؟

L= قانون: آیا تصمیم با توجه به قوانین و مقررات اجرایی قابل قبول است؟

U= جهانی: آیا تصمیم از اصول/ ارزش های جهانی که سازمان من پذیرفته است پیروی می کند؟

S= خود: آیا تصمیم، تعریف شخصی مرا از درستی، خوبی و صداقت تأیید می کند؟

 

26 -لابی گری را تعریف کنید. نمونه ای ازلابی گری غیر اخلاقی با ذکر مثالی به اختصار شرح دهید؟

لابی گری یکی از بحث برانگیزترین فعالیت های حرفه روابط عمومی است. لابی گری بسته به آنکه چه کسی آن را تعریف می کند، دشوار است: اداره قانونی و سخت عملکرد سیاسی، یا افزایش دموکراسی که باعث دسترسی بهتر شهروندان به دولت متبوع خویش می شود. لابی گری گاهی اوقات روشنفکرانه و سازنده است .

 

27– چند مورد از ویژگی های مدیر و کارکنان روابط عمومی را نام برده و تشریح نمایید

۱- احترام متقابل و در نظر گرفتن منافع ذینفع آن:روابط عمومی ها در ارتباط با مخاطبان درون و برون سازمانی خود همواره باید به سهم ارتباطی دیگران توجه داشته و به همان اندازه که از دیگران توقع صبوری و شنیدن دارند خود نیز اینگونه باشند و مهمتر اینکه بستری را فراهم آورند تا مدیران و مسئولان سازمان نیز اینگونه باشند. این امر با احترام به مخاطبان و در سطحی بالاتر مشورت با مشتریان و سایر ذینفعان امکان پذیر است.

۲- دخالت صاحب نفوذان: دخالت و نفوذ مقامات بالا و صاحب نفوذان بیرون از سازمان برای مدیر و کارکنان مشکل اخلاقی تولید میکند به این معنا که اختیار از مدیر و کارکنان سلب میشود و موجب افت مسئولیت پذیری میگردد و از همه مهمتر اینکه سایر مقامات سازمان و حتی مدیران میانی به خود این اجازه را میدهند تا از نفوذ خود استفاده کنند . این دخالتهای ناموجه موجب ترویج فرهنگ غیراخلاقی المامور و معذور شده است.

۳- تاثیر روابط غیر اخلاقی: همانطوریکه نقش مثبت مدیران و کارکنان روابط عمومی موثر است اعمال غیر اخلاقی آنان نیز به شدت تاثیرگذار است خلاصه اینکه به علت نقش روابط عمومی ها به عنوان مشاور و پیام رسان اینان بیش از سایرین مسئول شناخته میشوند . بنابراین برای هر عضوی در روابط عمومی واجب است تا درباره هر ارتباط عمومی (مسئله عمومی) از لحاظ تاثیر آن بر موفقیت بلند مدت این حرفه توجه کنند.

 

28- خلاصه ای از اصول آئین نامه اخلاقی در روابط عمومی

۱- رعایت مقررات اعلامیه جهانی حقوق بشر

۲- احترام گذاشتن به شخصیت افراد و آزاد دانستن افراد در ارائه نظریات خود.

۳- فراهم آوردن موجبات اخلاقی و روانی و فکری برای تبادل نظر واقعی

۴- احترام به کلیه قول و قرارهای خود

۵- حقیقت را تابع هیچ ملاحظه ای دیگر قرار ندادن.

۶- عدم انتشار اخبار و اطلاعاتی که حقایق آن تحقیق نشده است.

 

29- چرا حرفه ای های روابط عمومی در فرایند تصمیم گیری دچار تعارض می شوند؟

حرفه ای ها و متخصصان روابط عمومی با این معضل بیش تر مواجه اند که باید تصمیمی بگیرند که هم رضایت و منافع عموم را جلب و تامین کند، هم رضایت و منافع کارکنان را، هم مطابق کدهای اخلاقی سازمان حرفه ای باشد و هم با ارزش های فردی خود آنها مطابقت داشته باشد . در یک دنیای ایده آل، این چهار مورد با یکدیگر تعارضی ندارند اما واقعیت این است که آنها با هم در تعارض اند .

 

30- معیارهای حرفه ای کار در روابط عمومی را نام برده و تشریح نمایید.

برخی معتقدند معیارهای حرفه ای برای کار در روابط عمومی و احساس تعهد در برابر اعتماد عمومی نیازمند اجرای اصول زیر است:

۱- اهداف کاملا منطبق با رفاه عمومی و منافع مشتریان و کارفرمایان باشد.

۲- درستی و صداقت و سلیقه مناسب را در تهیه و تنظیم مطالب و انتشار عمومی آنها بکار بندد.

۳- اسرار مشتری یا کارفرما را حتی پس از قطع رابطه با موسسه حفظ کنیم.

۴- با همکاران خود در زمینه جلوگیری از شایعات . بیانیه های اهانت آمیز . پنهان کاری و ... همکاری کنید.

۵- از تلاش برنامه ریزی شده برای پیشبرد اخلاق حرفه ای و مهارتهای تکنیکی این حرفه حمایت کنیم.

- حفظ منافع عمومی در پرتوی توازن میان مصالح . منافع و نیازها

هنر روابط عمومی درک همزمان این سه ضلع است:

۱- ضلع ارزشهای اساسی:

که میتوان آنها را مصالح نامید که هم شامل هنجارها . قوانین و عرف اجتماعی می شود هم اسناد بالادستی و هم ارزشهای حرفه ای.

۲- منافع سازمان:

شناسایی منافع سازمان و تلاش در جهت توجیه افکار عمومی نسبت به عملکرد سازمان یک وجه دیگر اساسی است که باید توسط روابط عمومی ها مد نظر قرار گیرد.

۳- نیازهای مشتریان یا مردم:

روابط عمومی های روزآمد و پیشرو نمی توانند لحظه ای نسبت به نیازهای متنوع و مدام در حال تغییر مشتریان و مردم بی تفاوت باشند.

  • امیر بیات

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی